Karta över området
Klicka här för att se en karta över området. På områdesöversikten hittar ni var våra cykelrum, tvättstugor, parkeringar, garage styrelsen-expeditionen och gästlägenheten. finns.
Förvaltning
Nordstaden hanterar både den ekonomiska och tekniska förvaltningen för BRF Riksby. Nordstaden kan hjälp dig med både felanmälan och andra frågor gällande den tekniska förvaltning, såväl som frågor gällande månadsavier, möjlighet till dragning av månadsavgift via autogiro etc. De hjälper även till med förfrågningar om utdrag ur lägenhetsregistret.
Kontaktuppgifter till Nordstaden hittar du under Kontakt.
Viktig information från Styrelsen och förvaltare
För att säkerställa att samtliga medlemmar, gäller även de som hyr ut sin lägenhet i andra hand, tar del av viktig information rörande föreningen, ska e-postadress och telefonnummer registreras i PHM Digital – föreningens digitala portal (www.phmdigital.se). Nyhetsbrev och övrig information publiceras endast på hemsidan och i PHM Digital. I vissa fall sätts information upp entréportar.
Information om portnycklar
I samband med överlåtelse av lägenhet i bostadsrättsföreningen Riksby överlåts även nycklar till porten direkt till köparen, s k Cliq-nycklar av elektronisk typ. Säljaren har ansvar att upplysa köparen om hur många nycklar som hör till lägenheten. Minst två nycklar ska finnas till varje lägenhet, men i vissa fall har den tidigare ägaren löst ut en eller två extranycklar. Om köparen ej får två portnycklar vid överlåtelsen är detta en sak mellan köparen och säljaren och ej styrelsens ansvar. Om en boende vill ha ytterligare portnycklar så görs beställning hos styrelsen. Vi vill också informera om att varje förkommen portnyckel debiteras.
Kontakta styrelsen på styrelsen@brfriksby.se för beställning av nycklar.
Cliq-nycklarna drivs av ett batteri som då och då behöver bytas. Detta kan göras hos en auktoriserad låssmed, alternativt kan man göra det själv enligt denna instruktionsvideo.
Parkeringsplats och garageplats (kall- och varmgarage) samt plats för MC
Utförlig information finns på separat sida här.
Möjlighet att hyra lokal
Föreningen tillhandahåller även ett antal affärslokaler samt mindre utrymmen/förråd som kan hyras av föreningens medlemmar. Mejla styrelsen för information om du är intresserad styrelsen@brfriksby.se.
Andrahandsuthyrning
Andrahandsuthyrning möjlig till både fysisk och juridisk person, efter ansökan till och prövning av styrelsen.
För att hyra ut i andra hand behöver ni ett godkännande från styrelsen. Andrahandsuthyrning beviljas 1 år i taget och max 3 år. Hyr man ut sin lägenhet längre än 6 månader så blir man av med sitt garage eller sin parkeringsplats.
För andrahandsuthyrning tas en särskild avgift motsvarande 10 % av aktuellt prisbasbelopp ut. Avgiften läggs sedan på din månadsavgift.
Fyll i nedan dokument och skicka till styrelsen@brfriksby.se eller lägg i brevlådan på vår expedition, Vadmalsvägen 19. Ni blir underrättad så snart andrahandsuthyrningen godkänts.
Blankett för andrahandsuthyrning
Kabel-TV
Tele2 levererar kabel-TV: SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal 5, SVT24, TV6, TV8, TV9, TV11, SVT Barn, Kunskapskanalen, 7, TV12. Detta ingår i avgiften.
Det går också att titta på tv genom appen eller webbsidan Tele2 Play. Detta gäller alla som är skrivna i ett hus där Tele2 levererar tv och är inget som styrelsen kan ge support på. Vid frågor kontakta Tele2. För att använda appen måste du skapa ett konto hos Tele2, https://www.tele2play.se/
Bredband
Via fibernätet har föreningen kollektivt bredband från Ownit som ingår i avgiften, hastighet 1000/1000 Mbit/s. Bredband från Ownit levereras i det nätverksuttag som oftast sitter i hallen eller köket beroende på vilken typ av lägenhet du bor i.
För att komma igång med bredbandet behöver du genomföra två steg – dels beställa bredbandet via Ownits hemsida, dels aktivera bredbandet när du är på plats i lägenheten. Se nedan:
Beställningen:
1. Surfa in på www.ownit.se
2. Skriv in din adress.
3. Välj den kollektiva bredbandstjänsten (700-1000 Mbps).
4. Välj tilläggstjänster; som TV, telefoni, router och säkerhetspaket.
5. Skriv in dina personuppgifter i kassan.
6. Beställ – klart!
Aktiveringen:
1. Var på plats i din bostad.
2. Anslut dig med en dator till något av följande:
a. Uttag i väggen.
b. Uttag i routern (som är kopplad till uttaget i väggen).
c. Trådlöst till routern (som är kopplad till uttaget i väggen).
3. Surfa in på aktivera.ownit.se
4. Skriv in ditt personnummer.
5. Har du inte tidigare genomfört en beställning? Ingen fara, du kan genomföra beställningen i det här steget i lugn och ro.
6. Starta aktiveringen.
7. Vänta 5 min – klart!
OBS! Vid avflytt ska Ownit meddelas, så den nya lägenhetsinnehavaren får anmäla sig som kontoansvarig för bredbandet genom att genomföra samma procedur ovan.
OBS. Det ingår ingen router i internetabonnemanget. Du kan koppla en dator till nätverket. Men om du vill ha trådlöst nätverk eller ha flera datorer kopplade till nätverket med kabel så behöver du en router. Den ansvarar du själv för att köpa men det går att en router via Ownit. https://www.ownit.se/
Det,går också att via koaxialnätet (bredbandsuttaget som sitter i vardagsrummet ihop med ett TV-antennuttag) välja Tele2 som leverantör av bredband och/eller utökat TV-paket men det är då mot en avgift som den boende ansvarar för.
Sophantering
Sedan en tid tillbaka har vi en ny sophantering. Eftersom föreningen debiteras per ton sopor som hämtas vill vi därför påminna om vikten av att soporna sorteras rätt – endast restavfall och matavfall ska slängas i sopbehållarna, övriga sopor ska källsorteras och slängas antingen vid återvinningskärlen vid Brommaplansgrillen eller på Bromma återvinningscentral. Startkit och kompostpåsar för sophanteringen kan hämtas på styrelseexpeditionen. Tänk på att stänga locken försiktigt för att inte störa era grannar. Föreningen utreder i skrivande stund åtgärder för ljuddämpning.
Tömning av kärlen kommer ske en gång i veckan. För att dimensioneringen av de olika kärlen och platserna ska fungera har vi delat in bostadshusen till en specifik station.
Här lämnar du dina sopor:
Station 1 Riksbyvägen 28
Kvarnbacksvägen 100-104, 99-103,105-107, Riksbyvägen 24-28, 19-21.
Station 2 Vadmalsvägen 4
Damastvägen 24A-4B-6A-6B-8, Vadmalsvägen 2-4, Galonvägen 44-46-48.
Station 3 Vadmalsvägen 11
Vadmalsvägen 1-3, Riksbyvägen 11, Vadmalsvägen 9-11, 13-19, 14-16.
Station 4 Vadmalsvägen 24
Vadmalsvägen 23-29, 22-24, Kvarnbacksvägen 125-127, 129-131.
Station 5 Damastvägen 7
Kvarnbacksvägen 117-119, 121-123, Damastvägen 1-3, 7-9.
Tvättstuga
Tvättstugan har renoverats och öppnades 2023-01-01. Tvättstugan kommer att innehålla 4 tvättgrupper med 2 tvättmaskiner i varje grupp samt en torktumlare och ett torkskåp. Bokningen till tvättstugan sker genom ett digitalt system. En app kan laddas ned och de går att boka på den digitala tavlan i tvättstugan. Om du behöver en ny pinkod kan du kontakta styrelsen med namn, adress samt den tresiffriga lägenhetskoden.
Tvättstugan är öppen vardagar 07.00-21.00 samt lördag och söndag 09.00-21.00.
För att förenkla bokningen är tvättmaskin, torktumlare och torkrum färgkodade, vilket innebär att vissa maskiner hör ihop. Här hittar du utförliga regler.
